Publicerad i Upsala Nya Tidning 23/5 2024
Den tyske regissören Timm Kröger är en djärv cineastisk visionär. Det går inte att vara annat när man så självsäkert laddar en kalla kriget-noir av klassiskt snitt med referenser till David Lynch och Alfred Hitchcock, teoretisk fysik och parallella verkligheter. Låter det hyperboliskt? Märkvärdigt nog är det tvärtom avslappnat och svalt.
Filmens huvudperson, Johannes, är en stretande doktorand i fysik som reser till Schweiz för en konferens. Väl på plats börjar saker och ting te sig märkliga. En avgörande pusselbit i den teori som han arbetar med kommer till honom i en dröm samtidigt som kvinnan han dras till blir alltmer undflyende och någon plötsligt dör.
I sin essens är "Universalteorin" en noir, det vill säga en kriminalhistoria som använder konspirationen som spänningselement, accentuerat av det utsökta svartvita fotot. Men Timm Kröger gör formen helt till sin egen, bland annat genom att skruva lite på logik och realism till förmån för mystik.
Blir filmen otillfredsställande enigmatisk? Det beror nog på hur man är lagd. Inte om man, som jag, dras till mystik och det ouppklarade. Däremot kan man invända att filmen inte riktigt lyckas bära de anspråk som den har byggt upp, Men det stör inte nämnvärt – i sin oförutsägbarhet och sitt visuella sug blir det en oupphörligen tilldragande upplevelse.
Comments