Publicerad på flm.nu 16/12 2022
Den stora friheten (Sebastian Meise)
As in heaven (Tea Lindeburg)
Kupé nr 6 (Juho Kuosmanen)
Licorice pizza (Paul Thomas Anderson)
Fire of love (Sara Dosa)
Cow (Andrea Arnold)
Vilken är din favoritfilm 2022?
Den stora friheten – Sebastian Meises sobra och intelligent berättade fängelsefilm överträffar allt annat i år. Filmen handlar om Hans Hoffmann, en tysk man som på grund av paragraf 175 (som förbjöd homosexuellt umgänge fram till år 1969) slussas vidare från koncentrationsläger till fängelse utan att passera gå. Att filmen bottnar i en bedrövande historisk verklighet är en sak, men mest av allt är den ett djupt existentiellt drama som närmar sig frågan om ofrihet och vägarna ut ur den på ett originellt sätt. I en talande scen tittar internerna på månlandningen på en liten tv-skärm, men Hans är föga brydd – det är en erövring som inte bekommer honom. Istället tvingas han manövrera varje millimeter av det lilla liv han tillåts leva i fängelsecellen, vilket reflekteras i fotot som utnyttjar rummet magnifikt och omvandlar den sterila och väldokumenterade miljön till en dynamisk omgivning full av nyanser.
Vad saknade du mest 2022?
För egen del – att gå på fler festivaler. Det är liksom ingen slump att en majoritet av mina topp 10-filmer kommer från den festival jag gick mest på, Göteborg filmfestival.
Vad hoppas du på inför 2023?
Förutom att få se Tár, Decision to leave och Holy spider… så hoppas jag att Ruben Östlund satte en ”trend” med sin biografturné. Detta har förstås pågått länge, inte minst dokumentärfilmare har varit flitiga biografbesökare, men man kan ändå hoppas att ännu fler filmskapare tar efter. När biograferna ska konkurrera mot streamingtjänster blir biografen som kulturell mötesplats allt viktigare att betona.
Comments